SW : Jedi Knight 2 : Jedi Outcast (recenze)

autor : Mickes (mickes@centrum.cz), publikováno : prosinec 2002

..................................................................................................................................................

A long time ago, in a galaxy far, far away...

Podle názvu je naprosto jasné, že se jedná o hru na motivy slavných hvězdných válek od George Lucase. Jakožto velký fanoušek těchto filmů se toužím stát rytířem řádu Jedi již od svých 9-ti let :-). Bohužel nežiji před dávnými časy (A long time ago) v daleké, předaleké galaxii (in a galaxy far, far away) :-(. Žiji na planetě zemi, jsem obyčejný člověk a tak jedinou možností, jak se stát Jediem, je zahrát si tuto hru.

• Že neznáte Hvězdné války?
Pokud patříte k fanouškům nebo se považujete za znalce série, nečtěte následující odstavec a pusťte se rovnou do recenze. Vám ostatním trochu nastíním na jakých pravidlech funguje svět Star Wars...

Před dávnými časy v jedné předaleké galaxii existovali lidé a k tomu spousta mimozemské havěti. Existovala galaktická republika. A existovali rytíři Jedi - tito muži byli něco jako dnešní policisté. Snažili se udržet mír a pořádek v republice. Používali světelné meče, což byla opravdu krásná zbraň, šlo o stříbrnou rukojeť, ze které vyšlehla směsice světla a laseru. Tato směs byla nezničitelná, neprůstřelná a zatraceně horká (roztaví cokoli). Samozřejmě šla tato funkce vypnout (velmi kompaktní zbraň). Rytíři používali sílu (v originále Force). Síla k nim promlouvala a pomáhala jim. Mohli k sobě něco přitáhnout, někoho oblbnout, odrazit světelným mečem jakoukoliv střelu z energetické zbraně. A další spoustu věcí, které by se zajisté uplatnili i v normálním životě. Bohužel síla má ale i stinnou stránku. Temná strana, cesta utrpení, bolesti a smrti je snadnější, než cesta dobra. A proto se někteří Jediové nechávají zlákat. Stanou se z nich Sithové („sitové“) - jediní rovnocenní protivníci bojovníků za dobro. Ve čtvrté epizodě (filmu) existuje galaktické impérium, které vedou právě temní rytíři. Proti impériu bojujete v této hře. Dalšími informacemi by bylo vás asi zbytečné zatěžovat, ale ještě řeknu něco o lidech které budu jmenovat v recenzi.

Imperátor : Vrchní velitel impéria, hlavní rytíř řádu Sith.

Darh Vader : Učedník imperátora. Je vyvolený, byl to skvělý Jedi, ale chtěl být nejsilnějším ze všech. Stalo se. Ale bohužel při temné straně, jeho pravé jméno je Anakin Skywalker.

Luke Skywalker : Syn Vadera, neví o tom. Stane se z něj silný Jedi, a nikdy ani na okamžik nepomyslí na temnou stranu. Na konci zabije imperátora a Vader se obrátí zpět na stranu dobra, aby pak mohl v klidu pohlédnout svému synovi do tváře a zemřít.

Obi-van Kenobi : Vaderův a později také Lukův mistr.

Kyle Katarn : Hlavní hrdina hry Jedi Knight 2 : Jedi Outcast.

• Jedi Knight 2 : Jedi Outcast
Příběh hry se odehrává ve zvláštní době, která poněkud nezapadá do série filmů. Na konci šesté epizody Luke s pomocí Vadera zničí Impérium. Tato hra se ale odehrává v době, kdy je Luke už plnohodnotným Jediem, má vlastní akademii, ale stále existuje impérium. Pravda je, že kdyby neexistovalo, vy byste téměř neměli do čeho píchnout (světelným mečem, samozřejmě).

Když zapnete hru poprvé, po pár chvílích vás pěkně naštve design úrovní. Ze začátku se jedná o tento typ : „Spínač na otevření hlavních dveří je schovaný v kanále“. Všechno se motá okolo hledání zapomenutých tlačítek, přístupových kódů a klíčů. K tomu je vše celé zmatené, všude spousty dveří a vy nevíte kterými se dát. Taky ze začátku nemáte světelný meč a nemůžete používat sílu, což vás vede stále kupředu (světelný meč byl pro mě největším lákadlem). Pokud bychom se vrátili do doby o 2 až 3 roky zpět, přišly by nám tyto sadomasochistické mise jako docela zábava a byly by tak říkajíc IN. Ale v dnešní době už to chce trochu více fantazie při vytváření úrovní, poněvadž hráči, jako jsem já, jsou zmlsaní až hrůza. Kupodivu se tato noční můra přemění na perfektní hru, stane se to hned ve chvíli, kdy vám vtisknou zpět do vašich dlaní světelný meč (chcete-li laserový). Takže přetrpět první 3 mise a začít se bavit. Pravda, když hrajete hru, nemělo by se nic přetrpět, ale musím vám říci, že zbytek doopravdy stojí za to!!!

Takže nastane zlom v designu úrovní (k lepšímu asi tak o milion procent), vy dostanete světelný meč a začnete se učit používat sílu (v originále Force). Teď se trochu pověnuji vašim možnostem a schopnostem. Světelný meč má tři funkce : boj, odrážení střel a hod. Boj je jasný, mlácení do nepřátel, kterým můžete efektivně useknout ruku nebo zápěstí (víc ne a jenom na levé ruce). Odrážení střel je klasická funkce, která využívá citu Jediů předvídat a schopnosti meče odrazit jakoukoliv střelu z energetické zbraně, to znamená, že obyčejný Stormtrooper (to je voják impéria) nemá šanci vás zranit, tedy pokud do vás nepálí přímo ze zadu. Hod je novinka, jakýsi sekundárná útok. Jedi odhodí svůj meč, přičemž může ovládat jeho let a při správném míření taky pokosit pár záporňáků a poté jej pomocí síly přitáhnou zpět do svých rukou.

Pak tu máme sílu. Můžete k sobě věci přitáhnout nebo odpudit. Stojí-li Stormtroper na kraji propasti, stačí do něj „štouchnout“ silou a už letí vstříc smrti. Dále se můžete pomocí síly uzdravit, na chvíli nepříteli zaslepit zrak nebo jej dokonce přesvědčit, aby bojoval po vašem boku (ale to až na vyšších levelech síly). Jak říká Obi-Van : „Funguje na ty, kdo mají slabou vůli nebo nemají mozek“ (výrok z epizody 4, řekl to potom, co přesvědčil imperálního vojáka, aby ho nechal pokračovat, i když vypadal dost podezřele). Další je možnost škrcení (znalci jistě vzpomenou, co dělal Darth Vader svým důstojníkům, kteří ho zklamali po druhé). Dále můžete šlehat blesky všude okolo sebe (Epizoda 6. : ke konci se imperátor pokusí zabít Luka Skywalkera právě blesky). Takže je vidět, že autoři zapracovali do vašich možností všechno, co kdy nějaký Jedi udělal v jakémkoli z filmů.

A nakonec je zde možno nalézt zrychlení ála Matrix. Je to také jediná schopnost, která není založena na filmech. Přestože jde tak trochu o vykrádání, hra tím dostává nenadálý šmrnc. Není nad to zapnout zrychlení, vběhnout do místnosti, pobít všechny nepřátele dřív než si uvědomí, že jste přišli a nakonec zpomaleně sledovat, jak se všichni kácí k zemi. Každá z vašich možností má tři levely, na začátku máte všude jedničku. Po skončení každé mise se vám přičte jeden bodík k jedné funkci, takže postupně sílíte. Vše se stává rychlejší, silnější, efektivnější. Nemůžu ale nezmínit co se stane se škrcením na levelu 3. To totiž můžete protivníka vytáhnout za krk do výšky a pohybovat s ním podle libosti, třeba ho odnést za okraj propasti, hodit do „masomlejnu“ , jen tak omlátit o zeď nebo počkat až se udusí.

Dlužno podotknout, že síla se také perfetekně ovládá. Všechny její možnosti jsou nadefinovány na klávesách F1 až F7, což jsou zaprvé dost nestandardní tlačítka, takže vám bude nějakou dobu trvat než si vše osvojíte, což je alespoň malá kompenzace Jediům, kteří se cvičí i 20 let. Nevím, jestli to byl záměr autorů, ale když aktivujete sílu některou z „F kláves“ (při přechodu z klasických kláves W-S-A-D) uděláte přesně ten samý pohyb rukou, jaký dělá Jedi ve hře.

Další výsadou hry je duelování se světelným mečem. Vašimi nepřáteli „druhé kategorie“ jsou rytíři řádu Sith. Kreativně nazvaní Reborns (tedy znovuzrození). Ovládání boje je jednoduché, protože hra si nechá první duel na dobu, kdy již vcelku plynně ovládáte sílu a meč. Boj je napohled neskutečně efektivní a nedokážu pochopit, jakým trikem bylo dosaženo takové filmovosti. Samozřejmě se neomezujete na pouhopouhé ohánění se mečem, ale můžete se zrychlit pomocí síly, nebo dělat úskoky, různé otočky, přemety a další podobné vylomeniny. Pokud zabijete Sitha, hra se zpomalí a kamera udělá pěkné kolečko okolo vaší postavy, takže si smrt takového záporňáka pořádně vychutnáte.

To samozřejmě platí i o vaší postavě. Vaše smrt tedy bývá provázena pěkným zpomaleným pádem. Například zásah raketometu, nebo šlápnutí na zelektrizovanou podlahu, která z vás udělá katodu, je opravdu zajímavé.

Pár výhrad bych měl ale k umělé inteligenci. Když mě zabili granátometčíci a já pak padl k zemi, oni se ke mně z posměšky měli přiblížit. Avšak cestou jeden spadl do díry, zaječel a umřel. Přestože mě to pobavilo, bylo rázem po atmosféře, protože jsem již moc nedůvěřoval jejich prohnanosti. Jedna z mých výhrad směřuje na znovuzrozené, kteří stále pronáší různé hlášky typu„I´ll kill you“. To je v pořádku, ale pokud na mě vyskočí tři takoví bojovníci a já dva z nich zabiji, ten poslední se stále chechtá a tvrdí my, že „You will die“ . Pravda je, že pak on dies (chá chááá). Ti, kteří bojují s vámi, vám spíš překáží než pomáhají, pokud ovšem nejde o rytíře Jedi, ti se hodí. Ještě zde zůstala jedna věc, která betatesterům unikla : Když jsem utíkal z vesmírné lodě se zachráněnou Jane, potkali jsme tlupu stormtrooperů a já na jednoho použil sílu, aby na chvíli bojoval po našem boku. Přesilu jsme zabili a nakonec přišla řada na našeho hlupáka, který nám pomohl povraždit svou jednotku. Tak jsem ho uškrtil. Jane se na mě asi naštvala nebo co, protože do mě začala střílet. V jejích očích jsem se stal stormtrooperem, nebo naopak. Zabít jsem se přece nenechal a tak jsem její střely odrážel světelným mečem, naneštěstí přímo do ní. A tak Jane zemřela, hra mi napsala „Mision failed Jane Ors died“ a ukončila se. A přitom si za to mohla sama, kráva jedna!!! Pravda je, že jde o maličkosti v jinak dobré hře, ale právě proto jsou vidět. Kdyby Jedi Knight 2 : Jedi Outcast mělo nulovou hratelnost a grafiku hnusnou jak kobylí lejno, určitě bych do umělé inteligence nerýpal tolik, jako teď.

Myslím, že nastal čas závěrečného shrnutí. Až na první tři mise je hra naprosto báječná. Pár bugů v umělé inteligenci kazí celkový dojem, ale jinak lze již jen konstatovat, že jde o první kvalitní hru na motivy Star Wars, nepočítám-li stařičké simulátory X-wing, Tie fighter a první díl této série. Pokud jste navíc fandou Hvězdných Válek, není co řešit.

Star Wars : Jedi Knight 2 : Jedi Outcast

Výrobce : Raven Software
Typ hry : 3D akční